به رسم ادب، همه جا رخصت
به رسم ادب، همه جا رخصت

به رسم ادب، همه جا رخصت

.

هیات خردسالان، نونهالان و نوجوانان زورخانه حیدر کرار(ع) تشکیل شد

هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن در اقدامی بسیار زیبا و جالب هیات خردسالان، نونهالان و نوجوانان زورخانه حیدر کرار(ع) را تشکیل داد. این هیات شامل: رئیس، دبیر، خزانه دار، کمیته مرشدان، کمیته آموزش، کمیته فرهنگی، کمیته خدماتی، کمیته مراسمات، کمیته انضباطی و رابط می باشد.

این هیات تا کنون دو جلسه تشکیل داده و در خصوص راههای معرفی ورزش پهلوانی و جذب سنین پایه در زورخانه بحث و تبادل نظر نموده اند.


http://s4.picofile.com/file/8177804384/IMG_20150318_WA0006.jpg


http://s4.picofile.com/file/8177804368/IMG_20150318_WA0019.jpg


دوره آموزشی ضرب زورخانه ای + گزارش تصویری

روز گذشته دوره آموزشی ساز پهلوانی و ضرب زورخانه ای با حضور علاقه مندان این رشته در زورخانه حیدر کرار (ع) مهردشت برگزار گردید. ابن دوره زیر نظر مرشد ارزنده محمدرضا نعمت اللهی برگزار گردید.

http://s4.picofile.com/file/8177802418/IMG_20150318_WA0009.jpg

http://s4.picofile.com/file/8177802384/IMG_20150318_WA0008.jpg

http://s4.picofile.com/file/8177802426/IMG_20150318_WA0010.jpg

سومین همایش کهن کسوتان استان در سال 93 تخت پوشش شرکت شهداب یزد با حضور دکتر جوکار نماینده مردم یزد، مهندس شریعتی مدیر کل محترم اداره ورزش و جوانان و روسای محترم هیئت های شهرستانهای تابعه در تاریخ 1393/12/22 به همت دهقان مسئول کمیته پیشکسوتان استان در هتل والی برگزار گردید که هدف آن یادآوری خاطرات و ایجاد جو دوستی و همدلی بین عزیزان بود.

در این مراسم کهن کسوتان عزیز به بیان خاطرات خود پرداخته و آقایان جوکار و شریعتی سخنرانی و اهمیت احترام به پیشکسوتان در این ورزش و وجه متمایز این ورزش با ورزشها دیگر را یادآور شدند.

سیدحسین حسینی دوست رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن و چند تن از ورزشکاران زورخانه حیدر کرار (ع) نیز در این مراسم حضور داشتند.



http://zoorkhanehyazd.com/images/bita/93/hamayesh/img_7051.jpg


http://zoorkhanehyazd.com/images/bita/93/hamayesh/img_7121.jpg

برگزاری مراسم ویژه روز شهدا در زورخانه حیدر کرار(ع)

ورزشکاران زورخانه حیدر کرار(ع) مهردشت روز شهدا را گرامی داشتند.

پنجشنبه 21 اسفندماه به مناسبت گرامیداشت روز شهدا مراسم زیارت عاشورا با مداحی کربلایی شمس (از ورزشکاران زورخانه) و اجرای گفتار حکیمانه برگزار گردید. همچنین در این شب مراسم اجرای ورزش زورخانه ای با حضور مرشد نعمت اللهی از شهرستان آباده نیز برگزار گردید.


http://s4.picofile.com/file/8176895984/IMG_20150314_WA0041.jpg


http://s6.picofile.com/file/8176896026/IMG_20150314_WA0045.jpg


http://s4.picofile.com/file/8176896068/IMG_20150314_WA0050.jpg

پوریای ولی و فرهنگ پهلوانی

واژه پهلوان از واژگان اصیل پارسی و معادل است  با :  یل، گو، گرد، کندآور، شیراوژن، پیلتن، تهمتن، دلاور و از این قبیل که در واقع مظهر قدرت و دلیری به حساب می آیند. از جمله خصوصیات ظاهری  پهلوان قدرت بدنی، عضلات قوی، جثه بزرگ، یال و کوپال، کتف وبازو، بر و بالا، چستی و چالاکی و چابکی است .

 فنون پهلوانی عبارت بوده  از کشتی، سوارکاری و تیراندازی که طی قوانین خاصی در زورخانه و دشت و  میادین نبرد می آموختند .

 مفهوم پهلوان در ایران باستان بسی پرمحتواتر از آن بوده که امروز هست. پهلوان بودن در قدرت بدنی خلاصه نمی شود. بلکه  سجایای اخلاقی و صفات نیک انسانی نیز لازمه کار است. ویژگی های پهلوان در ابعاد اخلاقی، ایمانی، انسانی، عاطفی و احساسی نمود پیدا می کند .

 

فاکتورهای اصلی پهلوانی عبارتند از: یکتاپرستی، منش آزادگی، مناعت طبع، اتکا به نفس، دفاع از نام و نشان و سیانت از عزت و آبرو  و پرهیز از ننگ  اسارت، انسان دوستی، فرزانگی، شجاعت، تواضع، وقار، متانت، وفا، ایثار، گذشت، حق شناسی، صمیمیت، بخشندگی و تواضع  .      

 بیان خلق و خوی پهلوانی چندان که باید آسان نیست. شاید بهتر آن باشد که از بلندای تاریخ به گذشته های دور دوران باستان برگردیم و این نام و نشان را در شرح داستانهای حماسی رستم دستان بجوئیم که او آینه تمام نمای خصائل پهلوانی بوده است و در این راه از شاهنامه کمک بگیریم. چرا که اسطوره های پهلوانی در فرهنگ ایرانی، همانا پهلوانان شاهنامه هستند و  حکیم طوس در توصیف آئین پهلوانی سنگی تمام گذاشته و او قدرت بدنی پهلوان را اینگونه وصف می کند .

 

تن پیل داری و چنگال شیر

زمانی نباشی زپیکار سیر

 

تن پیل و هوش دل موبدان

بماناد برتو چنین جاودان

 

تن پیل و چنگال شیران تراست

چو پیروز گر باشی ایران تراست

 

ببینی کز این یک تن پیلتن

چه آید بر آن نامدار انجمن


و اما پوریای ولی


پوریای ولی، لقب پهلوان محمود خوارزمی متخلص به قتالی، پهلوان و عارف و شاعر قرن هفتم و هشتم. وی در ورزش باستانی و زورخانه ای ایران از جایگاه مهمی برخوردار است. در ضبط لقبش اختلاف وجود دارد. برخی آن را پوربای ولی ضبط کرده اند و ازینرو احتمال می رود «بای » که در ترکی به معنای بزرگ است ، لقب او و «ولی » نام پدرش یا اشاره به مقام پیشوایی و قطبیت خود او باشد. احتمال دیگر این است که «ولی » نام و «بای » (بیک ) لقب پدر پهلوان محمود باشد و به همین سبب او را پورِ بای ولی خوانده باشند. لقب وی را «بوکیار» و «پکیار» نیز ضبط کرده اند که معنایی برای آن ذکر نشده است . مؤلف مجالس العشاق، که نزدیکترین تذکره به زمان اوست، لقبش را «پریار» دانسته است که احتمالاً حرف «ر» در پریار بر اثر کثرت استعمال حذف شده است. بعید به نظر نمی رسد که این نام از مصطلحات زمان بوده  و شاید مرکب از «پری » و «یار» باشد، و به کسانی اطلاق می شده است که کاری خارق العاده انجام داده باشند.

تاریخ ولادت و شرح حال او روشن نیست . برخی او را اهل اورگنج از شهرهای خوارزم  یا بر اساس طوماری قدیمی متعلق به دورة صفوی ، از اهالی سلماس و خوی ذکر کرده اند . گفته شده است که در جوانی کشتی می گرفت و به کار پوستین دوزی و کلاه دوزی اشتغال داشت . در همان ایام به شهرهای مختلف آسیای میانه ، ایران و هندوستان سفر کرد و در همة آن شهرها به پهلوانی نامبردار شد  دربارة تغییر احوال و توجه و التفات پوریای ولی به عرفان روایتهای گوناگونی وجود دارد. به روایتی ، پهلوانی هندی برای کشتی گرفتن با وی به خوارزم آمد  و به روایتی دیگر، یکی از پادشاهان هندوستان او را برای کشتی با پهلوانی هندی دعوت کرد . پوریا مادر آن پهلوان را در حال استغاثه و زاری دید که از خدا پیروزی فرزندش را طلب می کرد. پوریا برای شاد کردن دل او تصمیم گرفت تا در آن کشتی پشت خود را به دست پهلوان هندی به زمین رساند. گویند که در پایان این کشتی حال کشفی به او دست داد و لقب «پریار» نیز در همین ماجرا به او داده شد .

بر حسب برخی منابع ، وی دارای گرایشهای ملامتی بود و حتی گاه به خرابات می رفت و با خراباتیان سخنان تایبانه می گفت (زرین کوب ). جامی نیز وی را از معاشران و یاران محمد خلوتی  بر شمرده است .

وفات وی را  در خیوَق (خیوه ) ذکر کرده اند. مزارش در ترکمنستان بر جای است (اعتمادالسلطنه ؛ نفیسی ، همانجاها) و مردم آن ناحیه به علت اعتقاد به شخصیت معنوی وی پس از مراسم ازدواج جهت تبرک به آرامگاهش می روند.

ایام سوگواری حضرت زهرا (س) در زورخانه حیدرکرار(ع) مهردشت

شب گذشته به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه الزهرا (س)، مراسم عزاداری و سینه زنی در زورخانه حیدر کرار(ع) شهر مهردشت برگزار گردید. این مراسم ابتدا با مرثیه خوانی و قرائت حدیث شریف کساء توسط کربلایی محمدرضا شمس (مداح و ورزشکار زورخانه ای) برگزار گردید و در ادامه با سخنرانی و مداحی حجت الاسلام علیزاده امام جمعه بخش بهمن ادامه یافت و در پایان همگی مهمان سفره حضرت زهرا (س) بودند.

در این مراسم آقای رسولی فرماندار شهرستان، آقای ارزانش رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای استان یزد، آقای حجتی مرشد برجسته کشوری و دبیر هیات پهلوانی و زورخانه ای استان یزد، آقای دهقان مسئول کمیته پیشکسوتان استان، آقای طباطبائی رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای شهرستان مهریز، آقای خاموشی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان، آقای علیدوست رئیس هیات پهلوانی و زورخانه ای شهرستان، آقای پارسائیان از ندامتگاه های شهرستان، حجج السلام فصیحی، محمدی، خانی، آقایی و تولایی،مسئول جهاد کشاورزی بخش بهمن، نماینده شهرداری مهردشت، نمایندگان حوزه مقاومت و نیروی انتظامی مهردشت، اعضای شورای روستاهای اسداباد و خرم اباد و جمعی دیگر از مسئولین و مردم خوب و خونگرم بخش بهمن،شهر مهردشت و ابرکوه حضور داشتند.



http://s4.picofile.com/file/8174978468/fatemiyeh_1_.jpg


http://s6.picofile.com/file/8174978476/fatemiyeh_2_.jpg


http://s4.picofile.com/file/8174978518/fatemiyeh_3_.jpg


http://s6.picofile.com/file/8174978526/fatemiyeh_4_.jpg


http://s4.picofile.com/file/8174978550/fatemiyeh_5_.jpg


http://s6.picofile.com/file/8174978584/fatemiyeh_6_.jpg


http://s6.picofile.com/file/8174978618/fatemiyeh_7_.jpg

ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد

http://s1.picofile.com/file/7349741391/Fatemiye_mohemat.jpg

زهرا تازه ترین اتفاقی بود که در عالم افتاد و هیچ وقت نیست که این اتّفاق، باز هم تازه نباشد! زهرا حرف تازه خدا بود: «انّا اَعْطَیناکَ الکوثَر»؛ نگاهی نو، به سراپای هستی. ارتباط خاک با خدا؛ مادر شهود و شهادت؛ بانوی محراب؛ بانوی اعتراض؛ بانوی حماسه؛ بانوی بسیج بنی هاشم؛ بانوی شهادت... پیش از زهرا ـ هیچ زنی را ندیده بودند، که پدر خویش را مادر باشد! پیش از زهرا «شهادت» این همه، تازگی نداشت. او که آمد، جانی تازه گرفت. قبلاً، کلمه ای بود و بعد، معنا شد! «شهادت» در خانه زهرا، حیثیت پیدا کرد، بزرگ شد و انتشار یافت. و او، به روشنی این همه را می دانست. مادرانه، شهادت را بزرگ می کرد. آگاهانه شهادت را شیر می داد... از جغرافیای قتلگاه خبر داشت. کربلا را بر دامان می نشاند. برای عاشورا، لالایی می خواند. گیسوان «اسارت» را شانه می زد! حکایت چاه و محراب خون را می دانست. با این همه، اهل شکایت نبود. اگر هم می گفت، درد می گفت که درمان بشنود!...

عرض تسلیت


http://iraniangraphic.com/samples/larg_14848-7519991337.jpg


محضر محترم پیشکسوت ورزش باستانی شهرستان ابرکوه

جناب آقای حاج محمود اکرمی

خبردرگذشت فرزند عزیزتان چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست .

هیات پهلوانی و زورخانه ای بخش بهمن و ورزشکاران زورخانه حیدر کرار(ع) شهر مهردشت این مصیبت دردناک را خدمت  شما و خانواده محترمتان و دیگر بستگان تسلیت گفته و آرزوی مغفرت و آمرزش برای مرحوم و صبر جزیل برای بازماندگان وی از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایند.